روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

پیش نویس پیشنهادی جدید بنیاد به هیت دولت در باره مصوبه واردات خودرو


پیش نویس پیشنهادی جدید بنیاد به هیئت دولت در باره مصوبه واردات خودرو 


بگزارش فاش نیوز


یک مقام آگاه از مکاتبه بنیاد شهید وامور ایثارگران با دولت درباره لغو مصوبه معافیت گمرکی خودرو جانبازان خبرداد.
براساس گفته این عضو هیئت دولت در

گفت وگو با فاش نیوز، بنیاد شهید وامور ایثارگران از طریق معاونت حقوقی خود مکاتباتی با هیئت دولت داشته و مطالبی در این بار ه میان طرفین رد وبدل شده است.

از سوی دیگر یک منبع موثق در ریاست جمهوری نیز از تهیه پیش نویس جدیدی در این باره توسط بنیاد به عنوان جایگزین و برای تصویب در هیئت دولت به دولت ارسال گردیده است.

وی افزود: قرار بود این پیش نویس در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت مطرح گردد که گویا به دلیل بسته شدن فهرست مصوبات ، مورد بررسی قرار نگرفته است.

نامه رئیس بنیاد به رئیس مجلس

فاش نیوز - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار احقاق حقوق جانبازان 70 درصد به بالا در طرح معافیت گمرکی خودرو جانبازان شد.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، مسعود زریبافان در نامه خود به علی لاریجانی با اشاره به نامه شماره 62164/081 مورخه 3 اسفند 1388 ریاست مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو مصوبه شماره 204408/ت 041717 مورخ 7 بهمن 1387 هیئت وزیران در خصوص معافیت گمرکی جانبازان 70 درصد در زمینه واردات خودرو متناسب با وضعیت جسمانی‌ آنها متذکر شده است:
تعدادی از جانبازان 70 درصد گرامی به امید بهره‌مندی از معافیت‌های مقرر در تصویب‌نامه مذکور با مشکلات فراوان، بهای اولیه را تأمین و نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند و خودرو آنها به گمرکات اجرایی حمل شده است؛ این در حالی است که گمرک ایران طبق نامه جنابعالی از اعمال معافیت‌های مقرر در تصویب‌نامه خودداری می‌کند و از سوی دیگر جانبازان گرامی نه تنها قادر به پرداخت سود بازرگانی متعلقه به خودروهای وارداتی و ترخیص آن نیستند بلکه امکان عودت خودرو به کشور مبدأ و استردادی‌های پرداختی را ندارند و خودروهای آنها بلاتکلیف در گمرک باقی مانده است و از این حیث خسارات سنگین به ایشان تحمیل می‌شود.
این نامه می‌افزاید: آن تعداد از جانبازان عزیزی که اقدام به ورود خودرو و بهره‌مندی از معافیت‌ها نکرده‌اند نیز با توجه به بهره‌مندی بیش از یک هزار و 500 نفر از جانبازان همطراز خود و تبعیض ایجاد شده معترض هستند. این در حالی است که این عزیزان در طول یک سال گذشته در پی تأمین تدریجی بهای خودروی مورد نظر بوده‌اند.
در این نامه آمده است: دیوان محاسبات کشور (گروه حسابرسی گمرک) در نامه ارسالی به گمرک به بررسی موارد بهره‌مند شده از تخفیف و صدور برگه کسر دریافتی برای جانبازان اشاره کرده و بدین جهت موجبات نگرانی جانبازانی که خودرو ترخیص کرده‌اند، شده است.
این نامه می‌افزاید: با عنایت به فداکاری و ایثارگر‌ی‌های این قشر معزز که در تمام عرصه‌ها اعم از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، دوران دفاع مقدس و مقابله با تهدید دشمنان، حضوری فعال و تعین‌کننده داشته و دارند و با توجه به اینکه برقراری معافیت مذکور در راستای تأمین یکی از اساسی‌ترین نیازهای این قشرر معزز است (که ناشی از تقدیم اعضا و جوراح خود در دستیابی به اهداف مقدس فوق بوده است)، انتظار می‌رود موضوع، مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و امکان بهره‌مندی جانبازان 70 درصد عزیز از معافیت مقرر در تصویب‌نامه هیئت وزیران فراهم شود.

آقای رئیس جمهور آنچه باید می گفتید نگفتید و آنچه گفتید اجراء نشد


آقای رئیس جمهور آنچه باید می گفتید نگفتید و آنچه گفتید اجراء نشد

نوشته ای از دوست عزیز ما محمد حسن غلامعلــــــــیان



آقای رییس جمهور سلام :      
حیفم آمد درآخرین روزهای سال 88 نگویم که، گفته بودی که

شوم مست ودوبوست بدهم

اما وعده از حد به شد و ما نه دو دیدیم ونه یک


.....درطول چهار سال واندی که از ریاست جمهوری جنابعالی می گذرد بارها جامعه ایثارگری از شما درخواست داشتند که:


سرمست در قبای ذرافشان چو بگذری  

یک بوسه نذر حافظ پشمینه پوش کنی



..... اما آنچه باید می گفتید نگفتید وآنچه گفتید اجراء نشد .....


جامعه ایثارگری تمام توش وتوان خود را در طبق اخلاص نهاد وسینه خود را آماج گلوله های عوامل رژیم منحوس پهلوی نمود وطنین فریاد الله اکبر از حلقوم غرق به خونش پایه های ستون ستم شاهی را به لرزه درآورد .
شکنجه وحبس انفرادی وتبعید وهزاران درد ورنج را به جان خرید تا رهبر فرزانه اش به مام میهن بازگردد و پرچم اسلام ناب محمدی وعدالت پرور را به اهتراز درآورد .
ملت ماهیت گروهکهای چپ وراست راافشاء کرد ومجروحیت وشهد شیرین شهادت را گوارا تر ازآب زمزم وکوثر دانست تالبخندی برلبان پیر مرادش بنشاند.
دلیر مردان وشیرزنان ایران اسلامی هشت سال در برابر دشمن متجاوز که از سوی 44 کشور اروپایی وامریکایی وعربی حمایت می شد ایستادگی کرد تا دنیا بداند ملتی که قران کتاب آسمانیش وولایتمداری در رگ وپی او ریشه دوانیده دوستدار مرگ با عزت است نه زندگی با ذلت



      آقای رییس جمهور: 8سال دفاع مقدس به ظاهر در سال 67 پایان یافت لیکن فتنه های عوامل خارجی وداخلی هر روز به نوعی چهره کریه خود را نشان می دهند وباپولهایی که از بیت المال به عنوان وام می گرفتند ومی گیرند هر آن طرح وبرنامه ای را جهت برهم زدن نظم عمومی وامنیت ملی به اجرا درمی آورند وآنگاه که رسوای خاص وعام می شوند عده ای فرار را بر قرار ترجیح داده وعده ای  زبان به اقرار می گشایند و دست اربابانشان را رو می کنند ..... 


خفاشان شب که نتوانستند روشنی انقلاب ملت ایران را شاهد باشند دست به دامان جهانخواران شرق وغرب شدند وبا گرفتن جیره ومواجب دست به کار ساخت صدا وتصویری شدند تا آنچه را در ذهن کورشان پرورانده بودند به مردمی که سر به راه دوست می دهند القاء کنند واگر ماستی ریخت جهان به کام آنان شود که زهی خیال باطل .....


      آقای رییس جمهور: تنها یک شامگاه دیگر به پایان سال 88 باقی مانده وعنقریب سال 89 با تمام زیباییها وزشتیهایش فرا می رسد و زخمهای قهرمانان انقلاب وجنگ وپس لرزه های آن برجسم وروان  ایثارگران بیشتر خود نمایی می کند 


ا ین جامعه از یاد رفته تا اخرین نفس پیرو ولی امر مسلمین هستند ونباید به خاطر نیاز به دارو یا درصد ایثارگری ومسائلی از این دست رنج بکشند و هر روز دولتمردان با نشر اخبار کذب مانند معافیتهای گمرکی ووامهای شش میلیونی مسکن وپلاک خودرو وسهمیه بنزین ودانشگاه و........ وجهه آنان را در نزد مردم مخدوش کنند .

      آقای رییس جمهور : حقیر به عنوان یک زندانی رژیم ستم شاهی ومجروح انقلاب وجنگ تحمیلی وجمعه سیاه مکه مکرمه بیش از چهل نامه به نهاد ریاست جمهوری نوشته ام اما افسوس وهزاران افسوس که حتی یک مورد آن رسیدگی نگردید !


      آقای رییس جمهور : اکثریت قریب به اتفاق ایثا رگران این مرز وبوم روزگار سختی را می گذرانند ودادن شعار دردی را از آنان دوا نمی کند ، اینان نیاز به دلجویی وبرون رفت از چنگال بیماری مهلک افسردگی که مانند خوره به جان خود وخانواده هایشان افتاده دارند وچه زود دیر می شود اگر کاری در خور نکنید .......


سه بوسه کز دولبت کرده ای وظیفه من                 اگر ادا نکنی قرض دار من باشی


                 جمعه 28/12/1388 شمسی

محمد حسن غلامعلــــــــیان

نامه تشکل های جانبازی به سران سه قوه

در پی لغو مصوبه معافیت گمرکی واردات خودرو جانبازان توسط مجلس شورای اسلامی، شورایعالی امور جانبازان به نمایندگی از سوی گروه های پیگیری امور جانبازان و دیگر تشکل های جانبازی در نامه ای که به سران سه قوه ارسال کرده است با تشریح نیازمندی های جانبازان و بیان مشکلات و اثرات منفی ای که لغو این مصوبه در جامعه جانبازی ایجاد نموده  و با مطرح نمودن ابهاماتی که در زمینه لغو این مصوبه وجود دارد خواستار رفع موانع و استمرار اجرایی شدن مصوبه در اسرع وقت شدند.


بگزارش سایت انجمن جانبازان نخاعی در این نامه با اشاره به نیاز جانبازان به داشتن خودرو مناسب  آمده است:


داشتن وسیله مناسب مستقیما با مسائل درمانی و امنیت روحی و جسمی جانبازان در ارتباط است و یکی از نیازهای ضروری و بدیهی جانبازان 70% می باشد یادمان نرود که خودروهای نامناسب و غیر استاندارد چه بلایی بر سر جانبازان آورده است و موجبات کشته شدن تعدادی از آنان را سبب شده است.


در بخش دیگری از نامه با طرح سوالات و ابهام موجود آورده شده

- آیا مصوبه ای که بیش از یکسال در حال اجراء است باید لغو شود؟

- آیا چنین اقدامی موجبات بدبینی و بی اعتمادی نسبت به قوانین و مصوبات را فراهم نمی آورد؟

- آیا وضعیت جسمی و حرکتی و سختی های ناشی از مجروحیت جانبازان 70% برای مسئولین و دست اندرکاران قابل درک و شناخته شده نیست که براحتی نسبت به لغو مصوبه اقدام می نمایند؟

- آیا کسانی که از سعه صدر جانبازان سوء استفاده می کنند از خشم انقلابی و اسلامی آنان غافلند نکند فداکاری و ایثار جانبازان را با مادیات مقایسه کرد که البته چنین تصوری از مسئولین نظام اسلامی بعید است.

- آیا این عین عدالت است که عده ای از مصوبه بهره مند شوند و عده ای بی نصیب و چشم انتظار بمانند؟


شورایعالی امور جانبازان در این نامه افزوده است


حال جانبازان بدنبال احقاق حقوق (نیاز نه امتیاز) خود هستند و در این راستا چشم پوشی و اغماض را جایز نمی شمارند و امیدوارند خواسته یا ناخواسته موجبات خشم و ناراحتی آنان فراهم نگردد.


در پایان نامه خطاب به سران قوا آمده است


لذا از روسای قوای سه گانه مصرانه خواستاریم با هماهنگی و درایت نسبت به خواسته های به حق سندهای انقلاب و شهیدان زنده در رفع موانع و استمرار اجرایی شدن مصوبه در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن اقدام فرمایید.


هشدار در مورد گسترش بی اعتمادی جانبازان به بنیاد شهید

جانبازقاسم اویسی فردویی-


نوع و شیوه عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران بویژه در سال ها و ماه های اخیر زمینه بی اعتمادی هر چه بیشتر جانبازان را نسبت به این نهاد انقلابی فراهم کرده است....

، موضوع معافیت عوارض گمرکی واردات خودرو و لغو آن پس از یک سال، طرح جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بحث پرداخت معوقه حقوق حالت اشتغال جانبازان و محکومیت بنیاد از سوی دیوان عدالت اداری و همچنین عدم همکاری بنیاد با تشکل های جانبازی را می توان از جمله عوامل این بی اعتمادی دانست



ادامه مطلب ...

آیا این نوع تصمیم گیریها ی بی سرانجام حکایت از چه دارد ؟


آیا این نوع تصمیم گیریها ی بی سرانجام حکایت از چه دارد ؟


محمد حسن غلامعلیان:

سالهاست در را باز گذاشته ایم تا هر کسی خواست بیاید و از پلهای این خانه بالا برود و آنچه را که دلش میخواهد به زبان بیاورد و جلوی در و همسایه شرمنده شویم. دیروز از مابه عنوان اسطوره یاد می شد ولی امروز در پیچ و خم زندگی یادی از ما نمی کنند.انگار فراموش کرده اند که همین چند وقت پیش بود که در جبهه های نبرد حق علیه باطل از خود مقاومت ها نشان داده و ایثارگریها کرده ایم  ! از خود می پرسیم که آیا جامعه ارزش کارمان را می داند یا نه ؟! فقط شنیده اید که بعضی از ما در سخت ترین شرایط زندگی صبوری پیشه می کنند. از درد می نالند ولی زیر لب دعای فرج آقا را زمزمه می کنند. سفره شان خالی است اما سفره دل پیش نامحرم باز نمی کنن.


جنگ ظاهرا" تمام شد و عده ای« قتلوفی سبیل ا لله » شدند و به قراری که گذاشته بودند عمل کردند و« عند ربهم یرزقون »گردیدند ، جمعی ماندند تا یادگارانی باشند از حماسه هشت سال دفاع مقدس ، ولی افسوس که اینان ماندنشان زخمی شد که نه تنها مرهمی برایش نساختند بلکه هر از گاهی نمکی بر روی آن پاشیدند .
اگر بگوئیم ایثارگران انقلاب و جنگ اصحاب کهف  هستند سخنی به گزاف  نگفته ایم چرا که نه پول سیاهشان اعتباری دارد ونه موی سپیدشان............  
در این مقوله قصد بر این نیست تا خدای ناخواسته فردی یا گروهی مورد اتهام قرار گیرند که چرا گاه و بیگاه نیشتر بر زخمهایمان میزنند و هدفشان چیست بلکه میخواهیم بدانیم رفتار و کرداری که طی سالهای پس از جنگ با این قشر مظلوم شده واقعا" حقشان بوده ؟ آیا این همه مصوبات مجلس و دولت و توصیه های بنیانگزار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری شامل حال ایثارگران گردیده ؟ آیا سزاوار است با روح و جسم ایثارگران چنین برخورد ناهنجاری داشته باشبم ؟
به راستی فرصتی پیش آمده  تا با دل خود خلوت کنید و بپرسید این هیاهو که به پا کردید و آبرویی را بر باد دادید کدام قسمت ازسناریوی تخریب ایثارگران بود .
اینان که با یک پیام به وسعت آزادی و آزادگی ، یک خروش به عظمت راه حسین، یک عبادت به بلندای همت همتها ، یک فرصت برای رسیدن به لقا الله ، یک پیشانی بند به رنگ سرخ سرخ قشنگ ، یک آه بلند وای سوختم، دور ماندند از یاران «عند ربهم یرزقون » باید چنین رسوای عام و خاص شوند .
پرواز اینان به ناکجا آباد نیست،  میدانند کجا میروند و چرا میروند . فلسفه آمدن و رفتن را آموخته اند و بر آورده شدن حاجات دنیوی خویش را به این قیمت خریدار نیستند . باورشان این است که گل خار دارد،
خنده اشک دارد . زندگی پیچ و خم و پستی و بلندی بسیار داردو رسیدن به معبود راه و روش خاص  خود را دارد.
بهاران می آیند و میروند وما در زمستانی غبار آلود هنوز نمی دانیم صیانت از شان و منزلت ایثارگران بر عهده چه کسی است ؟   از هم گسستگی و شکاف به وجود آمده میان ایثارگران  از مصوبات مجلس و دولت را چه کسی پاسخ میدهد؟ این روند تا کی ادامه دارد ؟  چرا حیثیت و اعتبار جانبازان اینگونه به بازی گرفته می شود ؟
در قوانین مرتبط با ایثارگران چنین وضعی به یک فرهنگ تبدیل شده است که جز تخریب چهره ایثارگران در جامعه چیزی را دنبال نمی کند . مسئولیت آن بر عهده کیست ؟
چگونه می شود یک مصوبه با پیشنهاد دستگاه ذیربط و حسب اصل 138 قانون اساسی به تصویب می رسد و درست با همان اصل لغو می شود. پاسخگو کیست ؟
آیا متولیان در بنیاد شهید وامور ایثارگران متوجه هستند که چگونه با اعتبار بنیاد بازی می شود ؟
اگر مصوبه ای کار دقیق کارشناسی داشته است چرا با گذشت زمان آن را لغو می کنند ؟
آیا این نوع تصمیم گیریها ی بی سرانجام حکایت از چه دارد ؟


عدم تصویب و اجرای قانون لایحۀ جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، قانون حالت اشتغال ، آیین نامۀ کمیسیون پزشکی ، کاهش درصد جانبازی،تامین داروی مورد نیاز جانبازان،تردد جانبازان و صدها موارد دیگر دستخوش اعمال سلیقه و عدم کارشناسی هاست .واقعاً چه کسی پاسخگو ست ؟

  اینان خوب میدانند که چه کسانی  با استفاده ار رانت های دولتی برای خود کاخهای مجلل ساخته اند و همچون فرعونیان زندگی میکنند . باکی نیست بگذارید آنها راه خود را بروند واینان نیز راه خویش را .
خواسته جامعه ایثارگری از بدو انقلاب تا کنون این بوده که ما را بدهکار مردم نکنید . جلو ارزشها علامت سوال نگذارید.
اگر مرهمی بر دردهای جسم و روحشان نیستید سوهان هم نباشید .
اگر بعضی دولتمردان  و کرسی نشینان و مسئولین امر اعتقاد بر این دارند که با ورود چند دستگاه خودرو برای کسانی که قادر به استفاده ازتولید داخل نیستند صنعت خودرو سازی به ورشکستگی میرسد گویا جولان اتومبیلهای  چند صد میلیون تومانی را در خیابانهای شمال شهر وبزرگراههای حضرت امام،  بسیج ، شهید   رجایی، شهید  ستاری،  شهید بابایی ،  شهید چمران ،  شهید همت ، شهدای  گمنام ، شهید  محلاتی ، شهید  نواب صفوی ویادگار امام  نمی بینند و چنان سنگ بیکاری کارگران را به سینه میزنند که گویی قرار است اولین اتومبیل خارجی وارد مملکت شود.
یک سال و نیم از مصوبه دولت  ( اسامی 1500 تن از جانبازان واجد شرایط استفاده از تسهیلات معافیت عوارض گمرکی طی دو مرحله از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی به سازمان های ذی ربط معرفی گردیده است.
این تعداد ، جانبازان قطع نخاعی ، دو دست قطع و دو پا قطع را شامل می شود.
گفتنی است طبق مصوبه اخیر دولت جانبازان واجد شرایط مصوبه ، از پرداخت عوارض گمرکی برای واردات یک دستگاه خودرو تا سقف 40 میلیون تومان معاف خواهند بود .آذر ماه 1387)  برای ورود خودرویی که جانباز بتواند به راحتی از آن استفاده کند میگذرد ودر این مدت تنها هزار وپانصد دستگاه وارد شده که آن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد چرا که بنا به گفته آقای محسن انصاریپور قائم مقام بنیاد شهید وامور ایثارگران متأسفانه بعضی از آنها این امتیاز را در ازای مبلغ ناچیزی به دلالان واگذار ‌کرده‌اند.
حال اگر این مصوبه برای قشر دیگری از جامعه تصویب شده یود آیا شاهد آن نبودیم که ظرف یک ماه بیش از چند میلیون خودرو آنچنانی وارد میشد و صدای کسی هم در نمی آمد و به هیچ کجای صنعت هم آسیبی نمی رسید.کمااینکه دیدیم ونظاره گر هستیم که سلا طین واردات بی رویه ، برنج، موز، ورق ، تیرآهن ، میلگرد، گل. اسباب بازی. پوشاک. آبمیوه .چای.شکر. آدامس. لوازم آرایشی. پتو .لوازم آشپزخانه.لامپ. کولر..یخچال. دوچرخه.خشکبار .موبایل.کریستال.چینی. انواع ماشینهای خارجی وهزاران کالای دیگرمافیای قدرت شده اند وبه کسی هم حساب پس نمی دهند.
اگر میبینید در یک مقطع زمانی سکوت میکنیم این سکوت را حمل بر ندانستن نکنید . میدانیم بازار رانت و توصیه و رابطه چه غوغایی میکند .میبینیم دستهای فتنه را در میهمانیهای آن چنانی، اما میخواهیم ندانیم و نبینیم تا آبرویی از کسی نرود پس بیایید قدری به گذشته ها بر گردیم و به بازماندگان انقلاب و جنگ که قدشان به تیردشمن خم شد تا ایرانی استواربرجا بماند نگاهی قهرمانانه داشته باشیم . ویلچر نشینان امروز همان خط شکنان دیروزند،
گمان نمی کنید دلهایمان به خانه تکانی نیاز داشته باشد؟     
                                                                                          محمد حسن غلامعلیان
                                                                                    فروردین ماه 1389 هجری شمسی

اقدامات گروه های پیگیری جانبازان برای حل مشکل واردات خودرو

 

گروه های پیگیری امور جانبازان تلاش های گسترده ای برای حل مشکل لغو مصوبه واردات خودرو انجام داده و راه کاری مختلفی را برای پیگیری مطالبات جانبازان مد نظر قرار داده اند. 

 

حسین اسرافیلی دبیر شورایعالی گروه های پیگیری امور جانبازان نخاعی با اعلام این خبر افزود 

 در راستای اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل لغو مصوبه معافیت گمرگی واردات خودرو جانبازانٰ نمایندگان گروه های پیگیری و تشکل های جانبازی ضمن آماده کردن نامه ای برای ارسال به سران سه قوه و بیان نیازمندی و خواستهای جامعه جانبازی و گوشزد کردن تبعات و آثار لغو مصوبه از سوی مجلس جلسات متعددی با اشخاص و صاحب نظران حقوقی و همچنین معاونت های بنیاد و رئیس بنیاد شهید برای بررسی ابعاد حقوقی لغو مصوبه و راهکاری اجرایی شدن مجدد مصوبه معافیت گمرکی داشتند. 

 

در این دیدارها نمایندگان گروه های پیگیری ضمن گلایه از کم کاری بنیاد قبل از لغو این مصوبه  اعتراض و نارضایتی  و همچنین خواست ها و مطالبات جامعه جانبازی را به اطلاع رئیس و معاونین بنیاد رسانده و خواستار پیگیری جدی و سریع بنیاد به موضوع شدند. 

 

در این دیدار آقای زریبافان تاکید کردند بنیاد شهید به جد مشغول پیگیری موضوع می باشد و در این رابطه قبل از تعطیلات سال نو نامه ای به رئیس مجلس ارسال کرده و ضمن اعتراض به لغو این مصوبه تبعات و اثری که می تواند بر جامعه جانبازی بگذارد را گوشزد کرده است. 

 

حسین اسرافیلی در این گفتگو تاکید کرد اعضای گروه های پیگیری جانبازان در قالب شورایعالی پیگیری امور جانبازان با تلاشهای جدی و شبانه روزی  پیگیر موضوع هستند تا انشاء الله بتوانند این ممنوعیت واردات را لغو کرده و یا راه کار مناسب جایگزینی را اجرایی نمایند. 

 

برخوردهای متفاوت جامعهه با جانبازان در 26 سال گذشته


برخوردهای متفاوت جامعه با جانبازان در 26 سال گذشته



مطلب زیر بر گرفته از وبلاگ حادثه صبح چهاردهم برادر جانباز محمد مهدی سامع



صبح چهاردهم فروردین هر سال بعد از اتمام تعطیلات نوروزی، آغازی نو با درس و کار و فعالیت همراه است. من نیز هر سال در چنین روزی حول و حوش ساعت 10 تا 5/10 صبح سالگرد و آغازی دوباره برایم رقم می خورد. امروز پایان بیست و ششمین و آغاز بیست و هفتمین سال مجروحیتم می باشد! حادثه ای که با یک انفجار مهیب منجر به معلولیتم شد. عنوانم را از این روز و از این حادثه برگزیدم. یکی ایراد گرفت و گفت: چرا حادثه؟ خود راهی را برگزیده اید، که به اینجا ختم شده است!. نمی دانم چرا صحنه ها ی مختلف تاریخی بیشتر با حادثه رقم خورده است. برای مثال حادثه یا واقعه ی عاشورا، که بیشتر به حادثه ی عاشورا مشهور شده است تا ....عاشورا!

 در هر حال خواسته یا نا خواسته، به دلخواه یا به اجبار، از روی احساس یا با یقین و حادثه یا ... در چنین روزی دوران تازه ای از زندگی من با 17 سال سن آغاز شد. امروز در چهل و سه سالگی با بیست و شش سال تجربه ی زندگی با معلولیت، نکاتی ملکه ی ذهنم شده است. بدون شک همه ی افراد این مرز و بوم؛ چه به ظاهر و چه از صدق دل در اولین برخورد با من و دوستان عزیز مشابه، به داشتن انگیزه و هدف در مسیر انتخابی که به این وضعیت ختم شده، اعتقاد دارند. در مقابل هر کس به نوعی قدر شناسی یا به نحوی متفاوت برخورد هایی داشته و دارد. برخوردهای مختلفی را می توان اینگونه برشمرد و بررسی کرد.

1-عده ای با دیدگاه انقلابی و مدخلیت دین و انقلاب، بر قشر جانبازان و ایثارگران ارزش قائل بوده و مشکلات و سختی ها را با ارزش معنوی و اجر اخروی مربوط می دانند. اینان فداکاری و از خود گذشتگی جوانان کشور را به پاس حفاظت و نگهداری از انقلاب اسلامی و بالطبع اسلام، نوعی ارزش و باور می دانند. صداقت در انتخاب راهی همراه با شهادت و اسارت و معلولیت را ارزشمند و در هر حال قابل تقدیر می دانند.

2-عده ای دیگر نیز ضمن مخالفت و انتقادهایی به نظام و مدیران سیاسی، بین دین، عملکرد حکومت و  حاکمان، دفاع از نظام، ملت، کیان و مرز و بوم کشور تفکیک قائلند. اینان در گفتار و برخورد خود خرد و عقلانیت به خرج می دهند. هر رفتاری را به پای دین نمی پندارند، حماسه و فداکاری قشرهای متعدد از جمله جانبازان و ایثارگران را در دفاع از خاک و مرز و بوم کشور قابل ستایش می دانند. اینان به مانند همه ی مردم جهان دفاع از ملیت و کیان کشور را ارزش و عمل این افراد را ارزشمند می پندارند.  

3-عده ای نیز با دیدگاه انقلابی، با عینیت بخشیدن بین اسلام و تفکرات به اصطلاح انقلابی خویش، همه ی افراد و از جمله ایثارگران را منوط به همراهی و تأیید افکار و دیدگاه های خود، ارزش و احترام قائل اند! اینان ایثارگران همراه و همفکر را بسیار عزیز و محترم می شمارند! و در مواجهه و رد مخالفانی از این دست نیز، هر موردی را دستاویز قرار می دهند! از صدر اسلام گرفته تا انتخاب جملاتی که در زمان هایی خاص کاربرد دارند! (ملاک حال افراد است و از این قبیل)

4-عده ای با دیدگاه مخالفت با انقلاب و نظام، طیف ایثارگران را، با نارسایی ها و هرگونه عدم  دسترسی به خواسته ها و نیازهای خود، همراه می دانند!. اینان با بدبینی در مخالفت با حکومت و مدیران سیاسی، همه ی خوبی ها و بدی ها را و همه ی اشخاص خوب و بد را در یک مسیر سیر می کنند! مخالفت با نظام و عدم دسترسی به برخی نیازها، تعقل و تفکر نسبت به اکثر موارد را از آنان سلب نموده است.

5-طیف وسیعی از عوام جامعه نیز از سر دلسوزی و محبت با دیدگاهی ترحم آمیز سعی در تفقد و دلجویی دارند. اینان بدون هر گونه فکر و نیت خاصی، صادقانه و با سادگی تأسف از دست دادن سلامتی ما را می خورند، کشته شدن و به اسارت رفتن جوانان مملکت را بیخود و بی جهت می دانند!. بارها و بارها در برخوردهای روزمره شنیده ایم؛ حیف، برای کی به اینروز افتاده اید؟!  

اما درنقد و بررسی گروه های فوق به این نتیجه رسیده ام که اکثریت قریب به اتفاق  مردم در دسته بندی های فوق، به هدف، انگیزه و انتخاب ارزشمند ما و همه ی ایثارگران اعتقاد داشته و دارند. اما در رفتار خود با فکر و تأمل یا عدم تفکر و یا در نظر گرفتن منافع و مطامع خویش عکس العمل متفاوتی را از خود نشان داده اند. گروه اول و دوم اگر چه به لحاظ دیدگاه های مختلف، بویژه بینش سیاسی در تضاد با یکدیگر قرار دارند. اما به جهت وجود عقلانیت و خردورزی در نظر و رفتار خود، کمتر هر موضوعی را با اهداف و منافع خود مرتبط می دانند. به همین جهت هر دو گروه دلایلی مختص خود دارند، تا در اکثر موارد نگاهی مثبت به جانبازان و ایثارگران داشته باشند. گروه سوم و چهارم نیز اگر چه در اکثر دیدگاه های خود در تضاد و تعارض با یکدیگرند. اما وجه تشابه و مشترک بزرگی با هم دارند. هر دو گروه با کشیدن خطی بین خود و دیگران سخت به خودی و غیر خودی اعتقاد دارند. گروهی برای تحمیل و تثبیت فکر و نظرات خود و ادامه روند قدرت خویش، هر مخالف و منتقدی را با هر ترفند و هر دستاویزی محکوم می کنند! بالطبع جانبازان و ایثارگران منتقد و مخالف نیز در جرگه غیر خودی ها قرار می گیرند!. دیگری نیز به جهت محرومیت از نیازهای خویش و مخالفت با حاکمیت و وضعیت موجود، فقط به همفکری افراد در مسیر انتخابی خویش می نگرد. هر فکری جز مخالفت و براندازی را وابسته و غیر خودی می داند. اما گفتار و رفتار گروه پنجم را نمی توان زیاد جدی گرفت! عوام الناسی که به راحتی نظام، وطن و ملت را در قبال سلامتی ما و جوانان، بی ارزش می پندارد! و جالب اینجاست که معلولیت و سختی و از دست رفتن همین جوانان را در مواجهه با امور مادی و رفاهی به راحتی فراموش و جبران پذیر می پندارد!


مسئله هتک حیثیت جانبازی را جدی بگیرید



گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من

آنچه البته به جایی نرسد فریاد است                   

 

    من از جانبازان 70درصد هستم که نه توان وارد کردن خودرو داشتم نه دلم میامد با فروش امتیاز خود را آلوده کنم. بنده ازابتدا شاهد تلاشهای مستمر گروه پیگیری جانبازان نخاعی  برای ارائه نظرات کارشناسی شده در باره گزینه های لازم برای مناسب سازی خودروی جانبازان  بودم اما هرچه کار به جلو میرفت مشکل اجرایی شدن آن بیشتر نمایان میشد.چون به وضوح معلوم بود که قریب به اتفاق جانبازان قادر به وارد کردن چنین خودرویی نخواهند بود حتی طرح کمک مالی دولت به جانبازان هدف مطرح شد که هیچکدام مورد توافق مقامات بنیاد قرار نگرفت. در واقع هدف اصلی مصوبه دولت یعنی وارد کردن خودروی مناسب سازی شده محقق نشد. البته اینکه دلایل دولت و بنیاد چه بود بحث دیگری است .

اما تعبیر هتک حرمت به حیثیت جانبازی ما از سوی برادر جانباز آقای رحمانی بسیار بجاست و باید ازطرق گوناگون مطالبه گردد و ضمن احقاق حق جانبازانی که حقوقشان ضایع شده توجه مسئولان نظام به موضوع بسیار جدی دخالت دادن تشکلهای جانبازی در تصمیمگیریهای کلان جلب شود .

سخن من با تشکلهای جانبازی و سایتهای اطلاع رسانی مربوطه این است که اگر در ادعای بحق خود جدی هستیم باید شعاع اعتراض خود را وسیعتر از سایتها و محافل داخلی نموده و سران سه قوه را مجاب کنیم تا دخالت موثر تشکلهای جانبازی در امور مربوط به خود را قانونمند نمایند.


جانباز 70% عبدالحمید

داستان مصوبه خودرو و لغو آن و راه کارهای پیش رو

 

داستان مصوبه خودرو و لغو آن و راه کارهای پیش رو


مصوبه معافیت گمرکی واردات خودرو جانبازان- بنای کج با نیت خیر 

 

بر اساس شنیده ها بنابر ایرادی که مجلس شورای اسلامی  به مصوبه معافیت گمرکی واردات خودرو برای جانبازان وارد کرده و آنرا غیر قانونی دانسته این مصوبه لغو گردیده است. 

 

این مصوبه که به مثابه بنای کجی بود که از ابتدا با نیت خیر گذاشته شده بود اینچنین به پایان رسید ولی عوارض سوء و بعضا حقوقی آن سالها بر دامان جامعه ایثارگری باقی خواهد ماند. 

 

و نمونه دیگری به نمونه های مشابه تصمیم گیریها که بدون مشورت با جامعه ایثارگری و جانبازی اتخاذ شد و سرانجام ناکامی داشت افزوده شد. 

 

بنظر می رسد دولت محترم از ابتدا قصد داشت بدلیل نبود خودرو با تجهیزات مناسب داخلی برای جانبازان مجوز واردات تجهیزات خودرو مناسب وضعیت جانبازان و معلولین را صادر کند که نهایتا با استناد به اصل 138 قانون اساسی مصوبه واردات هفت هزار و نهصدو بیست و هشت دستگاه خودرو توسط جانبازان هفتاد درصد صادر گردید

 

مصوبه غیر کارشناسی شده که عوارض و پیامدهای سویی برای جانبازان داشت و تنها برای جیب عده ای دلال و سودجو منفعت داشت.


 

پیامدهای سوء مصوبه معافیت واردات و لغو شتابزده آن 

 

- گرچه دولت به استناد اصل 138 قانون اساسی این تصمیم را گرفته بود اما ، بسیاری از کارشناسان در گمرک و بدنه دولت بر خلاف قانون بودن این مصوبه اذعان داشتند ولی اظهار میداشتند چون برای جانبازان است از این خلاف چشم پوشی می کنند. 

 


- از میان هفت هزار و نهصد و بیست و هشت جانبازی که مشمول این مصوبه بودند تنها بنابه اظهارات قائم مقام بنیاد 1500 نفر خودرو وارد کشور نموده اند که متاسفانه اکثر این تعداد نیز بدلیل نداشتن توان مالی و بدلیل نیاز مالی امتیاز خود را با گرفتن مبلغ ناچیزی به دلالان واگذار کردنند.


- برقراری معافیت 40 میلیونی برای واردات خودرو برای جانبازان و تکاپوی دلالان و واسطه ها برای استفاده از این فرصت طلایی موجب شد این موضوع انعکاس زیادی در جامعه پیدا کرده و حیثیت جامعه جانبازی را زیر سوال برود.

(جالب اینکه نظیر این مصوبه برای معلولین هم در تصویب شد ولی انعکاس چندانی در جامعه نیافت)


- لغو ناگهانی این مصوبه آنهم بعد از بیش یکسال که از اجرایی شدن آن می گذرد اثرات روانی مخربی بر جامعه جانبازی گذاشت . ضمن آنکه عده ای که ماشین خریداری شده آنها در گمرک هست و نمی تواننند آن را ترخیص کنند دچار صدمات مالی  زیادی شده اند.


وضعیت فعلی و راه کارهای موجود



الان در رابطه با واردات خودرو توسط جانبازان سه حالت متصور است


الف - جانبازانی که خودرو وارد کشور کرده اند بنظر نمی رسد این گروه مشکلی داشته باشند و در آینده مشکلی برای آنان بوجود بیاید چون بر طبق مصوبه ای که قانونی بنظر میرسید عمل کرده اند.


ب- جانبازانی که خودرو وارد کرده و در گمرک مانده است بنظر می رسد طبق تفسیری که قبلا مجلس از وارد مشابه داشته است در اینگونه موارد که اختلاف نظر بین مجلس و دولت پیش می آید نظر اصلاحی و تفسیری از زمان اعلام قابل اجراست و مشمول قبل از آن نمی شود.

نظر مجلس در باره این مصوبه در تاریخ 88/12/3 اعلام شده است لذا لغو مصوبه شامل کسانی که قبل از این تاریخ خودرو وارد گمرک کرده اند نمی شود.


پ- اکثریت جانبازانی که خودرو وارد نکرده اند . تصویب واردات خورو و اقدام تعدادی از جانبازان برای وارد کردن خودرو این حق را برای تمامی جانبازان ایجاد کرده است.

لغو این مصوبه و عدم بهره مندی دیگر جانبازان از این امتیاز، موجب تبعیض و تضییع حقوق و مخالف قانون اساسی  است


راه کارهای پیش رو


- انعکاس مشکلات و معضلات موضوع پیش آمده و اثرات سوء آن در جامعه ایثارگری به سران قوا سه گانه و درخواست موکدانه از سوی نمایندگان جامعه جانبازی برای تصمیم گیری عاجل سران قوا در این رابطه


- پیگیری بنیاد از طریق دولت محترم برای ارائه یک لایحه به مجلس برای تصویب واردات خودرو و یا تامین بودجه معادل آن برای کمک به جانبازان برای خرید خودرو داخلی


- رایزنی و مشورت با نمایندگان مجلس برای ارائه یک طرح فوریتی به صحنه علنی مجلس و یا داشتن آمادگی ذهنی برای تصویب لایحه ای که دولت در این رابطه تقدیم مجلس می کند.


- رایزنی جانبازان شهرستانها با نمایندگان مجلس و استانداران مربوطه و درخواست از آنان برای پیگیری این موضوع و انعکاس نگرانی و ناراحتی جامعه جانبازی به مقامات بالا 



دوستان عزیز اگر موارد دیگری بنظرشان می رسد مطرح نمایند