روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

چگونگی تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ در سایر ملل - اتریش

همه کشورها در تاریخ خود یک یا چند جنگ را تجربه کرده‌اند. جنگی که اغلب حاصل زیاده‌‌خواهی و طمع قدرتهای متجاوز بوده است.

هر چند جنگ تلخ است اما دفاع جانانه از تجاوز دشمن، شیرینی ماندگار و تاریخی دارد.

پایان جنگ و آغاز دوران صلح، با برخی تجلیل‌ها و تکریم‌ها از بازماندگان جنگ همراه است. در ایران نیز با پایان 8 سال دفاع مقدس مراکزی عهده‌دار تکریم و تجلیل از رزمندگان، جانبازان و خانواده‌‌های شهدا شدند که فعالیت آنها هرگز در حد و اندازه ایثار و رشادت رزمندگان ما نبوده و نیست. این که ما در تکریم از حماسه‌سازان 8 سال دفاع مقدس چه کرده‌ایم و چه نکرده‌ایم موضوع این مقاله نیست؛ اینکه دیگران با بازماندگان جنگهای خود چه کرده‌اند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. قابل ذکر است که این مقاله چکیده پژوهشی است که در سال 1380 از سوی بنیاد شهید صورت پذیرفته است.


اتریش


نظام تامین اجتماعی کشور اتریش با بیش از یک قرن سابقه شکل بسیار کاملی جهت حمایت از افراد ناتوان و معلول دارد. اتریش پس از جنگ جهانی دوم کشوری آرام بوده، از این‌رو آسیب‌دیدگان دوران جنگ عمدتا مربوط به جنگ جهانی دوم هستند. در اتریش سازمان تامین اجتماعی با سابقه بیش از 100 سال دارای ساختاری بسیار پیچیده است و همه معلولان اعم از معلولان جنگی و عادی را تحت پوشش کامل دارد. معلولانی که به سبب جنگ معلول شده‌اند و یا به سبب واکسیناسیون و یا هنگام کار معلول می‌شوند، می‌توانند امتیازات ویژه‌ای از این سازمان مطالبه نمایند؛ بیمه اجتماعی، کمک‌هزینه پرستاری، خدمات اجتماعی، و پرداخت غرامت اجتماعی از زمره این امتیازات است. کمکهای ویژه‌ای نیز به افرادی که برای استقلال اتریش جنگیده یا قربانی شده‌اند تعلق می‌گیرد.

قربانیانی که در اثر مبارزه سیاسی و یا به دلایل سیاسی، نژادی، مذهبی و ملیت صدمه دیده‌اند، غرامت اجتماعی دریافت می‌کنند. شرط اصلی دریافت این کمکها:

1 - داشتن ملیت اتریشی (یا ملیت یکی از کشورهای عضو جامعه اروپا)

2 - داشتن حداقل 5 درصد ناتوانی به تایید پزشک متخصص. در کشور اتریش چنانچه از ورود معلول به دلیل تبعیض قومی و مذهبی به مکان‌های عمومی جلوگیری شود افراد خاطی به میزان 000/500/1 شیلینگ اتریش جریمه خواهند شد.

در حال حاضر، تعداد افرادی که با ملیت اتریشی در جنگ آسیب دیده‌اند، 80 هزار نفر می‌باشد.

در شرایط خاص بازماندگان این قبیل معلولان پس از فوت ایشان می‌توانند مستمری دریافت کنند. افراد نظامی که در حین ماموریت دچار آسیب‌‌دیدگی شوند، همانند قربانیان جنگ از کمک و حمایت برخوردار خواهند بود.

همچنین کسانی که در جنگ یا مبارزات سیاسی کشته شده‌اند، بازماندگان قربانیان شامل زنان بیوه، مردانی که همسران آنان متارکه کرده‌اند، ایتام و والدین می‌توانند مطابق قانون مستمری کامل یا ماهانه دریافت کنند.

نظرات 4 + ارسال نظر
کربلایی پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:11 ب.ظ http://karbalaey110.blogfa.com/

[گل]برای شهدای تفحص:[گل]

می گفت: ستاره خفت ، بر می گردم[گل]

وقتی که سحر شکفت بر می گردم[گل]

سر تا سر خاک جبهه رو باید گشت[گل]

دنبال کسی که گفت : بر می گردم[گل]

تو سرخ و سپید می شوی می دانم[گل]

سیبی که رسید می شوی می دانم[گل]

انگار که بو برده ای از باغ بهشت[گل]

آخر ـ تو شهید می شوی ـ می دانم![گل]

نا گاه نویدی آمد و او را برد[گل]

پرواز سپیدی آمد و او را برد[گل]

هر بار که رفت با شهیدی برگشت[گل]

این بار ـ شهیدی آمد و او را برد [گل]

افلاکیان شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:14 ب.ظ http://aflakyan.blogfa.com/

بسم رب شهید

سلام
برای تشییع شهدای زنده خدمت رسیدیم .

التماس دعا

دوست یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:45 ب.ظ

سلام! معروف است که وقتی طلحه و زبیر به نزد حضرت علی (َع) آمدند و به خاطر سوابق جهاد در رکاب پیامبر مطالبه سهم بیشتری از بیت المال کردند حضرت علی درخواست ایشان را رد نموده و به تعبیر امروزی سابقه جبهه و جنگ را به عنوان دلیلی برای تبعیض در برخورداری از امتیازات اقتصادی و اجتماعی نپذیرفتند.-نظر شما چیست؟
البته واضح است که تامین هزینه درمان مجروحین جنگی به طور کامل- پرداخت حقوق به کسانی که در اثر مجروحیت در جنگ از کار افتاده شده و قادر به کسب درامد نیستند متناسب با شان ایشان- و یا مثلا احتساب مدت حضور در جبهه و یا اسارت در زندان دشمن به عنوان سابقه خدمت قابل قبول جهت محاسبه سنوات لازم برای بازنشستگی و از این دست حمایتهای بدیهی از وظایف دولت است. اما چیزی که مقداری نگران کننده به نظر میرسد اولا گسترش بیش از حد امتیازات ایثارگران در بهره مندی از امکانات و فرصتهای محدود شغلی- اجتماعی و غیره است که فی المثل کانون وکلای دادگستری که اصولا نهادی غیردولتی است را نیز مجبور کنند سهمیه ای به ایثارگران اختصاص دهد و یا در رقابت میان افرادی که در زمان جنگ هنوز متولد نشده بودند با ایثارگران به ایشان امتیاز و سهمیه ای بدهند(مثلا در ازمون اعزام به خارج معلمان معلمی سی ساله که در زمان پایان جنگ هفت سال بیشتر نداشته با معلمی که سابقه ایثارگری دارد رقابت میکند و شخص اخیر به صرف ایثارگر بودنش با نمره علمی پایین تر برای اعزام انتخاب میشود.)
ثانیا گسترش روزبروز دایره امتیاز گیرندگان از خود ایثارگران و والدین و فرزندان شهدا به حلقه وسیعتری شامل برادر خواهر و مثلا همسر جانباز ۲۵ درصدی که دچار هیچ لطمه و نقصی از بابت همسر خود نبوده و نیست.(پرداخت حق پرستاری به همسران جانبازانی که واقعا از نقص عضو همسر خود دچار رنجی میشوند قابل قبول است) و اخیرا نوه های جانبازان و حتی خواهرزاده و برادرزاده شهید هم دیده شده در بعضی جاها امتیازهایی دارند و یا بسیجیان عضو گردانهای عاشورا و ...
تا نظر شما چه باشد؟

[ بدون نام ] یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:24 ق.ظ

من رزمنده سال های دفاع مقدس هستم تمام دورغ است مسئول ما را مراموش کرد اند!!!!!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد