روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

انطباق مصوبه خودرو جانبازان با تصمیم‌‌سازی عدالت‌محور یا ارزش‌مح

انطباق مصوبه خودرو جانبازان با تصمیم‌‌سازی عدالت‌محور یا ارزش‌محور؟!


یادداشت زیر را یکی از جانبازان 70% برای ما ارسال کرده است:


 

تغییر محتوای مصوبه در اصلاحات دولت عدالت و مهر ـ یعنی، اضافه شدن قید «عدم امکان برخورداری از سایر مزایا و تسهیلات مربوط به خودرو جانبازان در آینده» در بند «الف» ـ نشان داد که لااقل ملاحظات اجرایی، محتوای دلسوزانه، عدالت محور و مهرورزانة این تصمیم را از بین برده و آن را به چیزی از جنس تصمیمها و سیاستهای پیشین بنیاد جانبازان و ... تبدیل کرده است

 

 

 عرایضم را تنها با بیان مختصری دربارة دو دسته پرسش مهم ارزشی ـ فرهنگی و اقتصادی‌ای که از ابتدای مطرح شدن این مصوبه، ذهن ما را به خود مشغول کرده بود به پایان می‌برم و از طولانی شدن کلام، عذر می‌خواهم:
1. پرسشهای ارزشی و فرهنگی: آیا مراد روح سفر کردة خدا و امام عظیم‌الشأن‌مان که فرمود «جانبازان، رهبران این نهضتند» این نبود که این قشر را بخشی از رهبران معنوی جامعه، معرفی کند و جامعه، مدیران و نیز خود آنان را به این نقش و مسئولیت مهم توجه دهد. آیا بخش مهمی از تکلیف رهبران مدیران و گروههای مرجع جامعة اسلامی، ساده‌زیستی نیست؟ آیا مدیران ارزش‌مدار این جامعه ـ به‌ویژه مقام معظم ولایت فقیه و رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی ـ خود، طلایه‌دار این ارزش مقدس نیستند؟ آیا رئیس جمهور محترم که سرچشمة این لطف بوده‌اند از جمله افتخار نمی‌کنند که همچنان از خودرو قدیمی‌شان، استفاده می‌کنند؟ در مقابل، جانبازی که براساس خواست همین مدیران باید با خودرویی در میان مردم ظاهر شود که فقط 30 تا 40 میلیون تومان عوارض گمرکی دارد، چقدر می‌تواند نشان دهد که الگوی عملی این ارزش است؟ از سوی دیگر، در جایی که فقهای گرانقدر شیعه، به اتفاق، استفاده از «لباس شهرت» را حرام می‌دانند، استفاده از چنین خودروهایی توسط جانبازانی که اکثراً از قشر ضعیف و متوسطند و در میان این طبقات، زندگی می‌کنند تا چه حد می‌‌‌تواند با این ارزش اسلامی منطبق باشد؟ مدیران محترم نگویند که این نوع خودرو تنها یا بهترین گزینة ممکن است. زیرا در برابر این ادعا این پرسش کارشناسی مطرح است که آیا نمی‌شد در تصمیمی انقلابی و به تعداد محدود این جانبازان، مثلاً همان خودرو متعارف پژو 405 (که تاکنون هم مورد استفادة بخش عمده‌ای از آنان بوده) به‌معنای واقعی، بهینه‌سازی و متناسب‌سازی شود یا به این تعداد، خودرو بهینه‌سازی و متناسب‌سازی شده، وارد شود؟ آیا چنین تصمیمی، دست کم به معنای وارد کردن همان «پیوستهای فرهنگی» در سیاست‌گزاری و حتی ـ با توجه به نکتة بعد - اقتصادی‌تر نیست؟
2. پرسشهای اقتصادی: آیا اگر جانبازی را که واقعاً نیازمند استفاده از خودروی خاص و مناسب است، به هر دلیل، مجبور به استفاده از خودرویی کنیم که یا وارداتی است و 30 تا 40 میلیون تومان عوارض گمرکی دارد و یا به قیمتی نزدیک به این مقدار توسط خودروسازان داخلی عرضه می‌شود (و تازه بعد از کارشناسی؟؟؟!!! این قید را اضافه کنیم که با استفاده از این امتیاز، دیگر «امکان برخورداری از سایر مزایا و تسهیلات مربوط به خودرو جانبازان» را نخواهد داشت) واقعاً تصمیمی عدالت‌محور گرفته‌ایم و به او خدمت کرده‌ایم؟ آیا عدالت در معنای مصطلح آن، «وضع الشیء فیما وضع له (قرار دادن شیء در جای مناسب خود)» نیست؟ آیا میانگین سطح معیشتی جانبازان 70٪ با هزینه‌های متعدد و بالای نگهداری از چنین خودروهایی ـ از جمله هزینه‌های استهلاک، بیمه و حتی قطعات مصرفی آنها ـ متناسب هست؟ آیا با توجه به افت قیمت سالانة خودروها که با افزایش قیمت آن، افزایش می‌یابد و همچنین عمر مفید این خودروها که میانگین استاندارد آنها، پنج تا هفت و حداکثر ده سال است، عادلانه است که بگوییم ـ و   حتی فکر کنیم ـ که با این کار، آنان را از خودرو مناسب، بی‌نیاز کرده‌ایم؟ البته در اینجا دربارة رفتار کشورهای سکولار با معلولان جنگی خود ـ که طبعاً براساس مبانی مادی‌گرایانة خود، آن را دارای عقلانیت اقتصادی می‌دانند ـ حرفی نمی‌زنیم.


متن کامل مطلب در ادامه مطلب  

ادامه مطلب ...

مانعی دیگر برای استخدام جانبازان

مانعی دیگر برای استخدام جانبازان


یوسف مجتهد


هیأت وزیران در تاریخ 23/4/89 آیین‌نامه اجرایی بند« ز »  ماده42   قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب کرد.


ماده5  این آیین‌نامه بیان می‌دارد:
استخدام جانبازان و معلولین به‌شرط آنکه به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور (حسب مورد) جانبازی و معلولیت مانع از مأموریت کاری آنها نباشد بلامانع است.

نکاتی قابل تأمل در این مصوبه وجود دارد:
1 -  ماده 42 و تبصره‌های آن ناظر بر شرایط عمومی استخدام است و جانبازان همواره دارای شرایط اختصاصی بوده‌اند که کاملا با شرایط عمومی مذکور مغایر بوده است و تابه‌حال این شرایط اختصاصی برای آنان اعمال می‌شده است.

2-  اگر تهیه‌کنندگان آیین‌نامه کمی دقت  کرده  و تبصره3 همین ماده را مطالعه می‌کردند، متوجه می‌شدند که در تبصره 3 ماده 42 آمده است: استخدام ایثارگران و خانواده‌های آنان براساس قوانین مصوب مربوط به خود خواهد بود. لذا وجود ماده5  آیین‌نامه، دستاویزی برای سوءاستفاده یا حداقل سوءبرداشت برخی مجریان خواهد بود.



3- در بند« ج » ماده  یک  قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، یکی از اهداف این قانون ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان ذکر شده است. به‌عبارتی قانونگذار وضعیت خاص جانبازان را درک کرده و تسهیلات ویژه برای آنان درنظر گرفته است.

4- در ماده 7  قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، دستگاه‌های مشمول این قانون مکلف شده‌اند به‌منظور بهره‌برداری مناسب از نیروی کار و حفظ شئون جانبازان، آنان را در مشاغلی متناسب با وضعیت جسمی و روانی آنان به‌کارگیری نمایند.

5- در ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان حسب نوع و درصد جانبازی، تقلیل ساعت کاری پیش‌بینی شده تا جانبازان با میزان ساعت کاری کمتر بتوانند در عرصه‌های اجتماعی همچنان فعال باقی بمانند.

6- برابر تبصره 3 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند جهت اشتغال جانبازانی که توانایی انجام کار تمام‌وقت را ندارند پست همتراز ایجاد کنند.

آنچه به‌نظر می‌رسد این است که تبصره 5  آیین‌نامه بند «ز»  ماده 42   قانون مدیریت  خدمات کشوری شکل دیگر تبصره 2 ماده 39 لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که اگر در آن حذف جانبازان ازکارافتاده کلی از دستگاه‌های اجرایی مدنظر بوده است با این تبصره شاید بتوان همه جانبازان را از استخدام در دستگاه‌های اجرایی منع کرد.


ورزش جانبازان و معلولان را دریابید

ورزش جانبازان و معلولان را دریابید



جام جم آنلاین: ورزش بی‌حاشیه جانبازان و معلولان نیز این روزها گرفتار معضل بی‌پولی شده است تا جایی که محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان و همچنین رئیس کمیته پارالمپیک کشورمان نیز لب به گلایه گشوده و از عدم ابلاغ بموقع بودجه تخصیصی این فدراسیون ابراز ناراحتی می‌کند.



البته مسوولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک که در راس پیکان انتقادها قرار دارند هر کدام به نوعی نوید پرداخت اعتبارات را در آینده‌ای نزدیک می‌دهند، نویدی که بیشتر به نوشدارو می‌ماند و تاخیرش جز آفتی جبران‌ناپذیر، حاصلی نخواهد داشت و برای امسال که سالی سرنوشت‌ساز برای ورزش ایران است روزهای خوبی را به ارمغان نخواهد آورد.


ادامه مطلب ...

چند حرف نشنیدنی در باره جانبازان

نوشته های زیر را از وبلاگ کوچه های باران انتخاب کردم تقدیم به جانبازان عزیز


 کیسه شن
آخه تو با این وضعیتی که داری به چه دردی میخوری . دو تا پات که قطع شده . یه دست هم که نداری . بعد هی میگی من هستم . حالا با این احوالاتت به درد کجای این مملکت میخوری؟

با خنده گفت : به جای یه کیسه شن برای سنگر که میتونند ازم استفاده کنند.

 غربت

یکی زنگ بزنه حراست بیاد این زنو از اینجا بندازه بیرون .خیال کرده اینجا بنگاه خیریه شده.حالش بد شده که بد شده .ببرین یه بیمارستان دیگه . تخت خالی هم نداریم.

و نفس های مرد دیگه بالا نیومد و گوشهاش نشنید که یکی میگفت :

اصلا به ما چه که شیمیاییه ؟ مگه برای ما رفت.

و چشماش ندید غربت همسرش رو وقتی که .....

چهل و پنج

با این یکی شد ۴۰ تا . هنوز پنج تا دیگه مونده . بی تابی نکن ، باید بخوری ، باز حالت بد میشه .

اینطوری راحت تر نفس می کشی .

خسته شدم رباب معدم فقط  داره با قرص پر میشه.

ربابم ،دعا کن این نفس دیگه بالا نیاد .

 زینب
زنگ آخر زده شد.مثل هر روز با عجله مدرسه رو ترک کرد . تا رسید سر کوچه دید حسابی شلوغ شده .  همه جمع شده بودند.

:باز که این دیوونه شده .

:باز قرصهاش رو بهش ندادن.

:باز......

بعضیا می خندیدند.بعضیا فقط نگاه می کردند.بعضی ....یه نفر وسط کوچه داشت خودش رو میزد.حاجی تو رو خدا ...حاجی همه بچه ها دارن قربونی میشن حاجی...

بابا با خودت چیکار کردی ، چرا سرت خونی شده ، بابا جون زینب بیا بریم خونه.

موج کربلای پنج امروز پدر رو تا آسمون برد.



نکته ای قابل تامل در مصوبه جدید معافیت واردات خودرو جانباز

متن زیر را یکی از دوستان جانباز ارسال کرده اند با تشکر از دقت نظر ایشان


غرض از این مزاحمت من، تذکری راجع به اضافه شدن قید «عدم امکان برخورداری از سایر مزایا و تسهیلات مربوط به خودرو جانبازان در آینده» در بند «الف» این اصلاحیه (نسبت به مصوبه 7/11/1387) و ابعاد و پیامدهای احتمالی آن است. البته با اضافه کردن این نکته که در تماسی با یکی از دوستان ـ که در بنیاد، مسئولیتی هم دارد ـ دیدم برداشت بنده درست بوده و بنیاد و دولت محترم، بنای این را دارند که با این مصوبه، تکلیف خودشان را دربارة خودرو جانبازان، تمام شده بدانند.



این را خدمت شما برادران عزیز عرض کنم که بنده، نه خود را طلبکار نظام می‌دانم و نه نظام را مدیون خود. از برخوردهای نامناسب و شکنندة بنیاد هم آنقدر لطمه خورده‌ام که شاید چند سال بگذرد و چه بشود که پایم را آنجا بگذارم. یعنی، حقیقتاً تا آنجا که توانسته‌ام عطایش را به لقایش بخشیده‌ام. ویلچری هم نیستم که نیاز صد در صدی به خودرو داشته باشم. داشتن خودرو هم در وضعیت اقتصادی موجود و برای امثال من و ما، اگر ضرر مسلم نباشد، نفع عقلانی‌ای ندارد که بخواهم گریبانم را برایش چاک دهم. بخصوص با خودرویی با این مبلغ و با این وضع معیشتی جانبازان (که البته با نگاهی کاملاً محبت‌آمیز ؟؟؟!!!) حقیقتاً دارد به آنان انداخته می‌شود (از بی‌ادبی‌ام عذر می‌خواهم). اما نمی‌دانم این دوگانگی‌ها را چگونه می‌توان تحلیل کرد. این سؤال به ذهنم می‌آید که آیا این دولت محترم هم ـ که بر دوش معرفت این مردم رنج کشیده، کشاکش فتنه را سپری کرده است ـ هنوز در نیافته است که زیردستانش می‌فهمند.
من اعتقاد دارم که امثال آقای کروبی دارند چوب ضرباتی را می‌خورند که با ندانم‌کاری‌های خود ـ اگر نگوییم خیانتها ـ بر پیکره خانوادة ایثارگران این نظام مقدس اسلامی و ارزش ایثار و ایثارگری وارد کرده‌اند. لذا خواهشم از شما برادران این است که به مسئولان محترم بنیاد شهید و بقیة دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران دربارة اقشار ایثارگر، این را از باب دستور قرآنی «تذکر به مؤمن» یادآوری کنید که خدا پسرخالة کسی نیست. خانوادة ایثارگران، دنیاطلب و طلبکار از نظام نیستند. اما تکریم و ترویج ارزش ایثار و ایثارگری از وظایف مهم، مسلم و اولیة این نظام است که هم خود را وامدار اسلام می‌داند که بنایش بر ایثار است و هم هستی خود را از ایثارگری‌های ایثارگران دارد. پس به‌عنوان کمترین ادای وظیفه در برابر این حق الله و حق الناس، دست کم، با فکر و مطالعه تصمیم بگیرند و این دوشهای خسته و بالهای شکسته را با ندانم‌کاری‌های خود، خسته‌تر و شکسته‌تر نکنند. لذا بنده به‌عنوان کمترین و بی‌‌حق‌ترین عضو و به‌عنوان کمترین ادای تکلیف از شما پیام‌رسانان ارجمند این خانواده می‌خواهم این پیام را به مسئولان محترم نظام (که صمیمانه و برادرانه دوستشان دارم) برسانید که در صورت کوتاهی‌شان از این حق ـ که کمترین ضمانت اجرای دفاع از حرمت معنوی این خانواده است ـ از آنان نخواهم گذشت و سر پل صراط به انتظارشان خواهم ماند.

یک نماینده مجلس درروزجانباز به جانباز دفاع مقدس اخطارداد!

فاش نیوز - یک نماینده مجلس انتقاد خیرخواهانه یک جانباز سرشناس دفاع مقدس را که به مناسبت روز جانباز مهمان مجلس بود  نیز برنتافت وبا در زیرسوال بردن مجلس دانستن آن اخطار آئین نامه ای صادر کرد.



به گزارش کیهان,مجتبی شاکری جانباز دوران دفاع مقدس دیروز با حضور در مجلس طی سخنانی ضمن اشاره به فتنه 88 و عملکرد مجلس در این باره خطاب به نمایندگان گفت: ما بیشتر از اینها از شما انتظار داشتیم.
این رزمنده دفاع مقدس که از ناحیه دو چشم و دو دست جانباز است و به مناسبت مراسم تقدیر از جانبازان در صحن علنی حضور یافته بود، اظهار دا شت: امروز سخن گفتن از ایثار یعنی سخن گفتن از جان مایه ارزش هایی که امام (ره) برای ما به ارمغان آورده اند. دشمنان ما امروز عمق استراتژیک ما که همان ایثار است را نشانه رفته اند که ما باید در برابر آنها هوشیار و بیدار باشیم.
شاکری افزود: امروز آنچه که فتنه را تئوریزه می کند اندیشه اومانیسمی است که باید ریشه آن را در نهضت تولید علم به چالش کشید.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: پس از اعلام نتایج انتخابات ما بیشتر از شما انتظار داشتیم و لذا باید درس ها و عبرت های بزرگ را مدنظر داشته باشیم. خانواده شهدا و ایثارگران به مجلس چشم دوخته اند تا اندیشه بلند امام در تمام مصوبه های آنها ظهور و بروز یابد.
این سخنان شاکری، باعث عصبانیت کواکبیان نماینده اقلیتی سمنان شد.
وی در تذکری آئین نامه ای مدعی شد با سخنان شاکری مجلس زیر سوال رفت.

گفتنی است برادرعزیز آقای "مجتبی شاکری ،جانباز 70درصد دوچشم نابینا ودودست قطع دفاع مقدس کهتصویر خبر نیز متعلق به ایشان است از جانبازان نخبه وفرهیخته واستاد دانشگاه و پژوهشگر مسایل اجتماعی است.

کسانی که درماه های اخیر ودرایام فتنه حتی برای برهم زنندگان امنیت جامعه و ضدانقلابیون حق آزادی بیان و فتنه گری قائل بودند چطور خود را به مثابه تمام مجلس قلمداد می کنند و به خود اجازه می دهند کوچکترین گلایه جانبازی را که تمام وجود خود را نثار این انقلاب کرده و درحالی که میهمان مجلس هم بوده اهانت به مجلس بدانند و با شدید ترین وجه نسبت به او اعتراض کنند.

اینطور افراد که درمقابل کسانی که در ماه های گذشته مرتکب جنایت های جبران ناپذیرعلیه انقلاب ونظام وجامعه شده اندولی فضا را برای بهترین فرزندان این امت تنگ می کنند وجو خفقان ایجاد می کنندباید بدانند فاش نیوز رسالت خود را درقبال مظلومیت های ایثارگران انقلاب اسلامی ایفا خواهد کرد.انشاالله


خدمت به معلولان جنگی در دیگر کشورها

سلسله گزارشهای خبرگزاری مهر :

 

خدمت به معلولان جنگی در دیگر کشورها

 

کشور چین: خدمت به معلولان جنگ راهی برای حمایت از دفاع ملی است
مؤسسات رفاه اجتماعی چین اعم از تولیدی و تجاری سعی دارند با مشارکت انجمنها، دولت و مردم، رفاه اجتماعی معلولان را فراهم نماید. دولت چین یک خط مشی حمایتی و پشتیبانی در این خصوص دارد؛ به این شرح که مؤسساتی که بیش از 35 درصد نیروی کار آنان را کارکنان معلول تشکیل دهد مشمول مالیات بر درآمد نخواهند شد.
همچنین اگر نیروی کار معلول این مؤسسات از 50 درصد کارکنان آنان تجاوز کند از پرداخت مالیات بر تولید و مالیات ارزش افزوده معاف می شوند. بانکهای به خصوصی اینگونه مؤسسات را به طور فعال تحت پوشش حمایتهای اعتباری خود قرار می دهند و طرحهای تکنولوژیک این مؤسسات که جنبه نوآوری داشته باشد نیز مورد حمایت دولت و ایالات محلی ذیربط قرار خواهند گرفت.
کشور کروواسی : بهره مندی خارجیان از خدمات مربوط به بازماندگان جنگ

این شهروندان از حق تحصیل مستقیم در مدارس و دانشگاههای کشور کرواسی برخوردارند. حتی دولت صندوقی جهت تأمین هزینه های بورسیه این افراد تأسیس نموده که استفاده این افراد از بورسیه به تعیین وزارت علوم و تکنولوژی و وزارت دفاع کرواسی بستگی دارد. علاوه بر اولویت در دریافت خوابگاه، این افراد کتب درسی خود را رایگان دریافت می کنند.

تسهیلات رفاهی و اجتماعی

دولت کرواسی در جهت ارائه خدمات رفاهی به قربانیان و آسیب دیدگان جنگی برنامه ها و طرحهای مختلفی را به اجرا گذاشته است. به طور مثال در خصوص وسایل نقلیه، وزارت دفاع هر 7 سال یکبار به معلولانی که دارای صد درصد نقص عضو هستند خودرو هدیه می دهد و دیگر افراد معلول جنگ نیز حق وارد کردن خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات دارند.

رزمندگان کروات متناسب با میزان حضور در جبهه از تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برخوردارند. همچنین خانواده این افراد می توانند یکبار بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیاتهای دیگر خودرو وارد کنند.

کشور فرانسه

در فرانسه سربازان و رزمندگان سابق مستمری از کارافتادگی دریافت می کنند و چنانچه یکی از این افراد فوت کند به بازماندگان حقوقی وی(همسر، فرزندان یا پدر و مادر) مستمری پرداخت می شود.

همچنین برای رزمندگان سابق نشانه ها و امتیازهایی چون عنوان"قدرشناسی ملت" و "کارت رزمندگی" در نظر گرفته شده که این کارت به آنان امکان می دهد تا پس از 65 سالگی از مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی برخوردار شوند و با مساعدت دولت در نظام سود از تعاون مشارکت کنند.
برای انتقال معلولان در فرانسه وسایل ویژه حمل و نقل وجود دارد که هزینه آن توسط بیمه پرداخت می شود. همچنین معلولان جنگی 25 تا 45 درصد از تخفیف 50 درصدی بلیط  قطار برخوردارند و در صورتی که معلولیت فرد تا 85 درصد باشد از بلیط رایگان و همراه وی از 25 درصد تخفیف بهره مند می شود. حتی این افراد در نشستن داخل اتوبوس یا مترو از اولویت برخوردارند به جهت اینکه پشت کارت کسانی که ایستادن برایشان مضر است علامت گذاری شده است.

ایجاد گذرگاه مناسب برای تردد معلولین جنگی در معماری شهر لحاظ شده است و کلیه معلولان برای رفت و آمد در تمام مراکز دولتی و خصوصی نگرانی نخواهند داشت و در بخشهایی چون ساختمان سازی یا اشتغال رزمندگان سابق می توان گفت وزارتخانه های مربوطه (وزارت شهرسازی و کار) بر اجرای قوانین در حوزه خود نظارت دارند و رزمندگان در تمام وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در مسائلی چون استخدام، کارآموزی، آموزش حین خدمت و… در اولویت هستند.

کشور روسیه:

به لحاظ قوانین آموزشی روسیه، مجروحان و شرکت کنندگان درجنگ، بدون آزمون در دانشگاه و آموزشگاههای فنی دولتی پذیرفته می شوند. این افراد می توانند در کلاس حرفه های مختلف به صورت رایگان شرکت کرده و در تمام دوره کارآموزی در محل کار و در کلاس ارتقا مهارت کار با حفظ صد در صد حقوق، آموزش بینند وهزینه تحصیلی خود را از طرف دولت فدراسیون روسیه دریافت کنند.

همچنین به گروهی از معلولان جهت رفت و آمد، وسایل نقلیه داده می شود و به مجروحانی که مشکلات بینایی دارند و یا کسانی که معلولیت از دو دست دارند تا زمانی که در قید حیات هستند وسیله نقلیه رایگان داده شده که نوع وسیله نقلیه و مدت استفاده از آن از طرف دولت فدراسیون روسیه تعیین می گردد و اگر خود معلول نمی تواند رانندگی کند می تواند حق رانندگی را به یکی از افرادی که با آن زندگی می کند بدهد. در صورتی که خود معلول بخواهد می تواند به جای وسیله نقلیه، هزینه رفت و آمد خود را از دولت دریافت کند.

به معلولانی که وسیله نقلیه رایگان داده شده است و یا با وام آن را خریده اند و همچنین معلولانی که وسیله نقلیه را به طور کامل دریافت کرده اند، کمک هزینه بنزین، تعمیرات، لوازم یدکی و... پرداخت می شود. همچنین معلول جنگ و یا کسی که معلول جنگ گروه 1 را همراهی می کند، می تواند از وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری -غیر از تاکسی- راه آهن و وسایل حمل و نقل آبی در اطراف شهر به صورت رایگان استفاده کند. همچنین معلولان سالی یکبار می توانند به طور رایگان از راه آهن، هواپیما، کشتی یا اتوبوس بین شهری استفاده کنند و بلیط شخص همراه معلول 50 درصد تخفیف دارد.

 

کشور کره جنوبی:

ر اساس قوانین کشور کره جنوبی، نشان شایستگی ملی بالاترین نشان افتخاری است که دولت کره به ایثارگران ملی این کشور اعطا می کند که به موجب آن این افراد دارای یکسری حقوق و امکانات خاص رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و... خواهند بود. در نظر مردم و دولت کره فداکاری این افراد بالاترین نمونه از میهن پرستی است که حیات اجتماعی و اقتصادی این کشور را تضمین می کند بنابراین یکی از آرمانهای اساسی و زیربنایی در اعطای نشان شایستگی ملی پرداخت کامل غرامت به افتخار آفرینان ملت است.
کمکهای آموزشی به فرزندان جانباختگان و معلولان جنگ کشور کره در سال1961آغاز شد که اکنون به صورت کمک هزینه، شهریه تحصیلی و بورسیه به دانشجویان پرداخت می شود. ایثارگران ملی، همسران و فرزندان آنان از پرداخت شهریه ورودی و سایر هزینه ها در مقاطع تحصیلی (دبیرستان و دانشگاه) معاف هستند و کسانی که صلاحیت ورود به مقطع دبیرستان و یا مقطع بالاتر را دارند و نمره قبولی دانشکده های فنی و سایر دانشکده ها، دانشگاههای خارج از کشور کره را به دست آورند از هزینه و بورس تحصیلی برخوردار خواهند بود و فرزندانی که در مراکز اعطای نشان شایستگی ملی نگهداری می شوند می توانند از این امکانات بهره گیرند.
از نکات جالب این گزارش این است که دولت کره جنوبی علاوه بر ایجاد بنگاههای عام المنفعه با سرمایه گذاریهای شرکتهای بزرگ تجاری جهت رفاه حال ایثارگران ملی اقدام به احداث دهکده های ایثارگران نموده است. این دهکده ها که نوعی انجمن امور خیریه است، به منظور اسکان و توانبخشی جسمی و استقلال اقتصادی جانبازان از کار افتاده(نابینا،فلج نخاعی و...) در سال 1962تأسیس شد.

 

کشور کانادا:

 

دولت کانادا ضمن برگزاری برنامه های یادبود برای ایثارگران و قربانیان جنگ در جهت اعطای نشان شایستگی به شرکت کنندگان در جنگهای اول و دوم جهانی و آذین بندی میادین عمومی کشور هنگام مراسم و جشنها، در حمایتهای مالی و رفاهی نیز گامهای مؤثری برداشته است.
اسکان رایگان مدافعان میهن در اراضی سلطنتی یا استانی با توافق استانها در املاک سلطنتی، ارائه وام مسکن به مدافعین واجد شرایط، اعطای زمین معوض به آنهایی که محل اسکان آنان باید تغییر کند، واگذاری زمین متناسب با تعداد افراد خانواده و مساعدتهای اقتصادی و تخصصی در طول ساخت مسکن، واگذاری خانه های اجاره ای با قیمت پایین، پروژه های احداث مسکن ارزان قیمت استیجاری، ارتباط و همکاری با اتحادیه اسکان کانادا و امور مدافعان در مورد اجاره به شرط تملک، ساخت منازل مسکونی متناسب با وضعیت روحی و جسمی مجروحان جنگی را می توان نمونه های اقدامات این کشور در بخش مسکن برشمرد.
در خصوص بیمه آسیب دیدگان جنگی در کشور کانادا طرح بیمه عمر، آتش سوزی، ورشکستگی و…توسط کانون مذکور انجام می پذیرد. حتی در قوانین مالی کشور کانادا نسبت به اخذ مالیات از مدافعان میهن دستورالعمل بخشودگی یا تخفیف در نظر گرفته شده است.
براساس قوانین کشور کانادا و به منظور قدردانی از رشادت رزمندگان بازنشسته و ایثارگر کانادایی- حتی رزمندگان جنگ جهانی دوم- مستمری سالیانه علاوه بر اهدای جوایز و پاداش، تعلق می گیرد، حتی مستمری بگیران خارجی یا مقیم سایر کشورها نیز از این قانون مستثنی نیستند.
ارائه تجهیزات و وسایل معلولان حتی اقلام جزئی، تأمین اقامتگاه برای افراد واجد شرایط دریافت خدمات درمانی، قرارداد با دانشگاهها و مراکز پزشکی، بیمه درمانی، ارائه سرویسهای دارویی، ارائه پروتزهای مصنوعی، پرداخت هزینه های درمان مجروحان و معلولان جنگ، گوشه ای از اقدامات دولت کانادا در امور رفاهی و خدمات درمانی و بهداشتی به آسیب دیدگان جنگی است
برای خواندن متن کامل این گزارشها روی لینک ها کلیک کنید

شیرزنی با 7 بار مجروحیت در جنگ

گزارش ویژه مهر /

 شیرزنی با 7 بار مجروحیت در جنگ ؛ زندگی با عصا و اکسیژن در اتاق 12 متر
آمنه وهاب زاده شیرزن جبهه های جنگ که روزگاری امدادگر، تک تیرانداز، آرپی چی زن و همرزم شهید همت، چمران و صیاد شیرازی بوده امروز همراه با ماسک اکسیژن در گوشه خانه 50 متری اش در آلوده ترین نقطه تهران زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دوران دفاع مقدس زنان هم دوش به دوش مردان درپشت جبهه ها وظیفه پشتیبانی و تامین مایحتاج رزمندگان را به صورت خودجوش و مردمی بر عهده داشتند. همسران رزمندگان همواره سکان زندگی را در دست داشته و با نامه های معنوی و پر از امید ، تسلی خاطری برای رزمندگان خط مقدم بودند.

در میان این زنان، شیرزنانی هم بودند که پا را از این فراتر نهاده و در جبهه های نبرد حق علیه باطل همراه با دیگر رزمندگان بر علیه دشمن غاصب می جنگیدند. شاید آنان را نشناسید یا اصلا ندیده باشید ، ولی زنان آزاده و جانباز که گمنام و بی ریا در کنارمان زندگی می کنند خاطرات و شنیده هایی از دوران پر التهاب و تشویش جنگ همراه دارند که تاریخ دیگری از دفاع مقدس را به تصویر می کشد.

آمنه وهاب زاده یکی از این شیرزنان دوران دفاع مقدس است. جانباز 70 درصد شیمیایی که امروز در خانه کوچکی در محله اکباتان تهران زندگی می کند. آن دختر جوان، ورزشکار، تکاور و آرپی جی زن خط مقدم دیروز،  امروز به اتکای دستگاه اکسیژن ساز و عصای فلزی اش می تواند در اتاق 12 متری خانه اش قدم بزند. خانه اش با وجود یک لامپ مهتابی تاریک بود و از پنجره هایی که از بیرون غبار آلودگی هوای تهران را در آغوش گرفته بود نوری متصاعد نمی شد. عصایش را به دیوار تکیه داد و روی مبل های راحتی خانه اش که بسیار فرسوده و شکننده شده بودند، نشست.

 

ادامه مطلب ...

بیانیه انجمن جانبازان نخاعی بمناسبت اعیاد شعبانیه و روز جانباز

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود خدا بر ابوالفضائل مظهر نیکی ها و فضیلتها و تبریک به مقام معظم رهبری و تبریک و تهنیت بر شما عزیزان جانباز و ایثارگری که با انتساب میلاد مبارک این بزرگ مردان بنام روز جانباز از سوی مقام ولایت تا ابد بر این مدال افتخار باید ببالید و از آثار و برکات آن بهره بگیرید ،همانطور که به مسئولیتهای ناشی از این انتساب نیز بایستی  ملتزم باشیم.

نام گذاری روز میلاد عباس ابن علی ابن ابی طالب(ع) بنام جانبازان از چند منظر قابل دقت و واکاوی  می باشد.

این عبد صالح خدا چه بسا از این رو قمر منیر نامیده شده که در تمام طول زندگی خود همچون ماه برگرد خورشید امامت و ولایت در طواف بوده و با نور بر گرفته از اهل بیت و وحی و معادن علم و فیض الهی درخشانتر شده تا در شب تاریک فتنه ها چراغ راه راهی باشد، برای همه مدعیان پیرو ولایت در همه اعصار و برای همه نسلها ، بویژه در این دوران برای ما جانبازان که باید با گردیدن حول خورشید این علمهای هادی خود نیز منور راه دیگران باشیم و با سوختن،راه را برای دیگران بنمایانیم .

از سوی دیگر این انتساب برای همه مدیران کشور و در تمام سطوح ،این مسئولیت را یادآور می شود که در رابطه با ایثارگران و مجاهدان عرصه های جانبازی باید به گو نه ای برنامه ریزی شود که با حفظ حرمت و شان و کرامت ایشان و تلاش در جهت رفع مشکلات و محدودیتهای  ناشی از لطمات جانبازی و ایثارگری ، آنها را در پیمودن این راه و مسیر الهی واقعا یار و یاور باشند ، و با بسط و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در تعامل  با آنان  اسبابی را فراهم آورند تا نسلهای فعلی و آینده به تاسی و پیروی از علمدار کربلا تا پای جان از دین وکشور خویش پاسداری نمایند.



انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان

اعیاد شعبانیه مبارک

اعیاد شعبانیه بر عموم ملت ایران و شیعیان جهان بخصوص جانبازان مبارک باد

گر سر ما و دمی دامن پر مهر حسین

به دو عالم ندهم لذت جانبازی را