روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

زریبافان و خانه‌تکانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

خبرگزاری فارس:  

 

مسلم است که جامعه بزرگ ایثارگری در پی این تغییر و تحولات به دنبال مدیریتی توانمند و متعهد است که بتواند بعد از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و بیش از 20 سال از پایان جنگ تحمیلی، انتظارات به حق این قشر را آن طور که شایسته شأن آنها است، پاسخ گوید.  

 

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، در همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، جای خالی نهادی که بتواند در راستای تکریم و رسیدگی به امور خانواده‌‌هایی که در جریان مبارزات انقلاب عزیزانی را از دست‌داده بودند و همچنین خانواده شهدای جنگ تحمیلی رسیدگی ویژه‌ای داشته باشد، خالی بود؛ اینگونه شد که امام خمینی (ره) در 22 اسفند 1358 فرمان تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی را صادر کرد تا این نهاد انقلابی در راستای ارتقا امور فرهنگی، معیشتی و اجتماعی خانواده معظم شهدا فعالیت‌ کند.
بنابراین گزارش، پس از چندی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیاد مستضعفان در سال 1367 مسئولیت رسیدگی به امور جانبازان را برعهده گرفت؛ این نهاد در تاریخ 15 شهریور 1368 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به «بنیاد مستضعفان و جانبازان» تغییر کرد.
این گزارش می‌افزاید: پس از بازگشت آزادگان به آغوش میهن اسلامی، «ستاد رسیدگی به امور آزادگان» نیز با هدف رسیدگی به امور معیشتی، اشتغال و ارتقا سطح علمی آزادگان سرافراز، در سال 1369 با انتصاب مسئولی از جانب رئیس‌جمهور وقت، کار خود را آغاز کرد.
بر اساس این گزارش، با گذشت‌ سال‌ها از فعالیت این 3 نهاد ایثارگری و به دنبال جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، پیشگیری از انجام اقدامات موازی و همچنین به منظور یکپارچه‌سازی خدمات، هماهنگی و هم‌افزایی در خدمت‌رسانی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» با تقاضای مدیران نهادهای ایثارگری و تأیید مقام معظم رهبری در تاریخ 8 بهمن 1381 و مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ 19 اردیبهشت 1383 تشکیل شد؛ جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران شامل شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده معظم آنان است.
بنابراین گزارش، با تجمیع این 3 نهاد ایثارگری در سال 83 و حضور حسین دهقان در بنیاد شهید و امور ایثارگران ساختار تشکیلاتی این سازمان، شکل جدیدی به خود گرفت.
در این تحول سیستم مدیریتی بود که بسیاری از ایثارگران شاغل در بنیاد شهید و امور ایثارگران شرایط حضور و کار در مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران را مساعد برای ادامه همکاری ندیدند و به دعوت دیگر ارگان‌های دولتی پاسخ مثبت داده و به عنوان مأمور به خدمت در نهادهای دیگر مشغول به کار شدند.
این گزارش می‌افزاید: حسین دهقان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در آغاز کار خود، تغییرات عمده‌ای را در میان کارمندان این سازمان به خصوص مسئولان بخش رفاهی ایجاد کرد؛ در این رهگذر، تعداد زیادی کارمند تازه وارد به خانواده بنیاد شهید و امور ایثارگران پیوستند.
البته این اعمال سلیقه در انتخاب و چینش کارمندان و تغییر نحوه مدیریتی، از بدیهیات مدیریت در هر مجموعه‌ای است که بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از این امر مستثنی نیست؛ اما آنچه که به عنوان نقطه ضعفی در مدیریت حسین دهقان همواره مطرح بوده است، کنارگذاشتن ایثارگران توانمند از بخش‌های مدیریتی بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است.
بنابراین گزارش، در حال حاضر با روی کار آمدن مسعود زریبافان که گفته‌ها حاکی از سوابق خوب وی در پست‌های مدیریتی و مشورتی در بخش‌های دولتی بوده است و گزینه‌هایی که وی در لیست کاندیداهای مدیران و معاونان جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران به چشم خورده است، مسئله بازگشت مدیران توانمند گذشته بنیاد شهید و امور ایثارگران جان گرفته است.
بر اساس این گزارش، مسلم است که جامعه بزرگ ایثارگری در پی این تغییر و تحولات به دنبال مدیریتی توانمند و متعهد است که بتواند بعد از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و بیش از 20 سال از پایان جنگ تحمیلی، انتظارات به حق این قشر را آن طور که شایسته شأن آنها است، پاسخ گوید

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:46 ق.ظ http://www.yosveh.blogsky.com

سلام وبلاگ خیلی خوبی داری شما هم ازوبلاگ من دیدن کنید

اویسی شنبه 11 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 02:10 ب.ظ http://ovesi.blogfa.com/


انقلابی یا انضباطی؟
بیناد شهید و امور ایثارگران در کشور به عنوان یک نهاد انقلابی مطرح و در قانون اساسی هم به عنوان یک نهاد انقلابی عنوان شده است. اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران از حالت بنیادی و نهادی که اکنون دارد خارج شود و به یک سیستم اداری تبدیل شود، قطعا نمی تواند وظایف خود را به شکل لازم و شایسته انجام دهد. بنیاد شهید وامور ایثارگران نهادی انقلابی است و در خدمت قشر خاصی از جامعه است و من به عنوان یک کارشناس نظرم این است که اگر به یک وزارتخانه تبدیل شود امکان دارد، نتواند به آن شکل لازم نقش خود را انجام دهد. با این حال اگر مجلس و یا مراجع تصمیم گیری تصمیمی بگیرند ما تبعیت از آن را بر خود لازم می دانیم.

این سخنان بخشی از صحبت های آقای مسعود زریبافان معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران است که در مراسم جشن دانشجویان جدید الورود دانشگاه شاهد مطرح شده است. سخنانی که بنظر می رسد جای انتقاد و بحث فروان دارد.

مفهوم انقلابی بودن متعلق به دوره و فضای خاصی است که چنین فضایی با توجه به ویژگی هایی که دارد به ناچاراقضای چنین رویکردی را دارد. انقلابی بودن و روحیه انقلابی داشتن حتی در دوره ای طولانی قابل توجیه است اما انقلابی نگهداشتن یه نهاد و سازمانی که می بایست بر اساس وظائف معین و مشخصی انجام وظیفه کرده و در مقابل ان پاسخ گو باشد اکنون توجیه پذیر نیست. کار انقلابی در دوره ای معنادار است که تحول و تغییر از ویژگی ان دوره بوده و موقتی و زودگذر بودن ان هرگز با ثبات و نظم همخوانی ندارد در چنین دوره ای کار انقلابی هم بصورت ستادی و کوتا مدت و عمدتا نامنسجم صورت می گیرد. اکنون با گذشت نزدیک به سه دهه از شروع جنگ تحمیلی چنین دیدگاهی نسبت به بنیاد شهید و امور ایثارگران هرگز معنا و مفهمومی درستی ندارد. انقلابی بودن این نهاد اکنون زمینه فرار از پاسخگویی، ایجاد هرج و مرج اداری، ایدئولوژی کردن بنیاد، رابطه بازی، خود مختاری و فرافکنی کاستی ها به مسائل اعتقادی را فراهم می کند که این روند هرگز به نفع نظام جمهوری اسلامی و جامعه هدف یعنی جانبازان و خانواده های شهدا ی عزیز نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد